Hur blir man av med Monarkin?


Har funderat på detta i flera år. Hur blir vi av med denna clown vi skall kalla kung?

Det känns hemskt att bo i ett såpass modernt land som Sverige utan att ha ett modernt styre. Vi har en fungerade regering (iallafall såpass fungerande att jag är hyfsat nöjd ;)
Men varför har vi en monarki? Varför kan vi inte följa Finlands exempel? Vi lägger varje år oändligt mycket pengar på ett styre utan makt och utan någon som helst formell möjlighet att påverka den värld vi lever i. Hur kan de fortgå? Jag har varit med 28 år på denna plätt vi kallar jord, tyvärr har jag inte haft någon större världspåverkan i form av styre eller liknande men frågan jag ställer mig är: Hur gör jag för att förändra något som känns så fel?

Givet att jag faktiskt också tyckte vår prinsessa är het som få medan jag var singel, men så het att Madeleine förtjänar åtskilliga 100 miljoner per år för att flöjta runt.. Det funkar bara inte. Dessutom jag har redan hittat en prinsessa själv och där skulle nog jag vilja ta de där skattepengarna och lägga allt på henne, om inte annat så kanske en rejäl julklapp? ;)

Satt i sommars och såg kungen på TV4s sändning från Marstrand och Volvo ocean race. Jag satt bara och skrattade för karln visste knappt vart han var och ändå mindre hur man talade i TV utan ett manus. Klassisk max 5 ord per mening helt enkelt ;)
Vill inte ens ge mig på Prins Philip.. det är bara för enkelt.. Porsche race haha varför?..

Nä så kan någon med insikt tipsa mig hur jag skall gå till väga för att påverka och göra ett intryck så säg gärna till för det vore en mardröm om jag satt här när jag var 56 år och allt var precis som idag. Folk utan kunskap, färdighet eller rättighet får pengar för att göra precis ingenting... Förändring är en utopi men hur vore det om vi åtminstone kunde välja bort vårt stöd till monarkin via vår skattesedel precis som kyrkan?


(Nej tack som en kryssruta vore fint)
















(Sveriges svar på George Bush)