Fota med naturligt ljus


(Ett av ca 100 försök att träffa de små saftdropparna)

Jag har under några år varit lite smått envis, jag vägrar frekvent köpa en blix. Helst skulle jag lägga en ruggig massa pengar och bara ha ett 22mm objektiv (ger 35mm med crop 1,6x) med en ljusstyrka kring 1.2F och aldrig röra en blix. Tyvärr finns verken tid, ork eller möjlighet att försvara intresset ekonomiskt.

Senaste tiden har jag när jag fått tid sprungit runt och fotat med mitt 50mm 1.8F II i brist på stimulans och idag bestämde jag mig för att prova fota droppar. Den vanliga fotografen skulle då ha ställt 2 blixtar med sync och fotat för bästa resultat (vilket det även självklart ger) men jag kände att min kärlek för naturligt ljus fick ta övertag. Efter ca 2 timmar pysslande så snör jag upp ett bildspel på dagens alster. Slö som jag är orkade jag inte ens koppla in datorn mot kameran och fota remote utan jag har kört på manuella slutaren vilket tyvärr gör viss oskärpa precis i avtrycket.

Nedan finner du några av bilderna från projektet











Länk till bildspelet