Spöke i lägenheten

När jag flyttade in på Övre Olskroksgatan så visste jag att vårt hus byggdes redan 1928 och att det var ett av de äldsta husen som finns kvar i området Östra Centrum så då var den stora handelsgatan i Göteborg. Jag fick också veta att Tidbloms hotell var hemsökt av ett kvinnligt spöke.
Jag är kanske inte så rädd för spöken (har nog med min outgrundligt stora zombie-fobi) men jag vaknade abrupt av ett ljud igår natt. I mitt förvirrade tillstånd tittade jag ut genom fönstret.



Inte en rörelse på gatan nedanför och en oerhört klar fullmåne som lös upp hela sovrummet.



Efter att ha sansat mig och skakat bort den krypande känslan jag hade i kroppen så la jag mig ner för att återgå till min nattsömn. Fortfarande nervös kände jag hur tröttheten sakta tog greppet om min kropp och jag började känna mitt huvud sjunka djupare och djupare i kudden.
Precis när jag når tidpunkten när omvärlden försvinner och tidsuppfattning förskingras känner jag en kraftig duns i sängen och där var hon!



Mitt nattlig spöke.. min rädsla, mitt husspöke sittandes på mig!



Nej nu var det inte riktigt så ;) Fram till att det finns en historia om ett spöke i vårt hus och dess ålder mm men efter det så slutar verkligheten. Jag har tagit i akt mitt intresse med naturligt ljus och handhållen fotografering och tagit mig tiden att låta kamera ligga framme. Nu var det en sanslös fullmåne här om kvällen och såhär i efterhand skulle jag tagit fram filmkameran för att ta en timelapse men månen var lite för låg för att nå över hustaget på Tidbloms så jag tog några svartvita foton istället. Svartvita foton har för mig iallafall ett magiskt sätt att skapa en känsla, ljuset blir så kallt och på något sätt är det svårt att resonera med svart och vitt som bas.

För att byta ämne kan jag tipsa om att idag är det longboardtävling i Näckrosdammen så tänkte se om jag inte kan fortsätta på mitt svartvita projekt idag så kommer det mer bilder under morgondagen.

Finns en film därifrån som jag gjorde för länge sedan (fylle-filmning men ändå värre fylle-klippning på Knippla.. tro det slutade med att både Sunde och Putte däckade och jag klippte det sista utan att ens minnas det)

Filmen finner du här

Sen publicerade Freeride några av mina bilder också därifrån.