Nitro Enough Said DVD

Sitter och svär här hemma, sitter och sätter ihop årets Nitro DVD.
I princip det halvsega med alla projekt, inte nog med att Encore har crashat för mig några gånger så sitter jag med samtliga filmer filmade i NTSC HD format som inte är allt för roligt när DVDn skall tryckas för PAL SD.





Enkelt beskrivet, tar du dina 29.97 fps och försöker göra en dvd med 25 fps uppspelningshastighet får du antingen ca 17% slowmotion (på allt.. ljud, effekter mm) eller så får du helt enkelt bekymmer med ghostning / ryckningar ;)

För alla som sitter och funderar hur man nu löser detta kan jag tipsa om att ex. så filmar du med din NTSC kamera i 24p läget (om detta finns) för mellan 24 och 25 fps är det en nästan försummar skillnad i hastighet. Alternativ två är att du tar dina 29.97p klipp och konverterar dem INNAN redigering av ditt projekt till 25p. Du får då 17% slow med ljud men det kan du då öka hastigheten på i ditt projekt med gott resultat, och på så sätt bygga en färdig film som är i sync med ljud och bild, samt helt ryckfritt.

I mitt fall så är inget av ovan alternativ som går att använda sig av då filmerna redan är redigerade och då finns bara konvertering som alternativ.. Har man en vettig budget (räkna x-antal 10.000:-) så lämnar man in sin film på ett labb som gör detta med speciellt byggda maskiner för ändamålet, men nu sitter jag här med 2 datorer som får jobba sig till bristning med konverteringen för att Nitro skall kunna lägga pengar på att vi ska ha en sju-jävla premiär istället. Vilket jag dock uppskattar otroligt mycket nu framöver gissar jag. :)

Vill du någon gång få receptet till konverteringen så kan du säga till för årets resultat är milsvägar bättre än i fjol men det har tagit sin tid. Som ex tar ex 20 min NTSC projekt ca 3 timmar att koda om till PAL på detta sätt med i princip den snabbaste datorn Apple kan erbjuda.. För rätt summa pengar är kunskapen din..

Är väl inte galet nöjd med min meny men tyvärr har tiden fått läggas på att få filmen i så bra kvalité som möjligt och jag hoppas alla blir nöjda. Filmen är för övrigt sjukt bra och Magnus har verkligen steppat upp med redigeringen och pumpat ut sjukt bra ös! Nils Arvidssons part är faktiskt jävligt bra och han har nog lätt bäst åkning av alla de svenskar jag sett på film i år. Även Anton Bilare visar att han är framtiden inom snowboard! Sjukt bra kört grabbar.