Sony PMW-F3 Super 35mm i digitalt format

Blev nästan lite tårögd när jag såg press releasen om Sonys nya kamera. Jag är sjukt nöjd med min XDCAM EX1 men denna får mig att dreggla lite lätt.. F3 bygger på EX plattformen och är en vidareutvecklad version av vad som endast kan beskrivas som en av de mest populära formaten i PRO segmentet för reklam och film, givet att de då inte rör sig om hollywood budget ;)

1080/60P känns som en sjukt vass framerate, inte främst för vanlig 2.5x slowmotion men även som en bra produktionskamera. F3 har standard PL mount vilket gör att du kan använda riktiga cinema prime linser vilket då i sin tur gör att denna kamera definitivt kommer trycka sig in i film och reklamvärlden. 

F3 går in i Sonys Cinealta serie och till skillnad från min kamera går denna in i segmentet HDCAM SR som är helt enkelt filmindustrins top-of-line standard. Kameran finns för försäljning från February 2011 och svenska priset är i dagsläget okänt. Enl. Sony är US priset $16.000 utan lins och $23.000 ink PL kit lens. Vilket lägger den lite utanför standard konsument men långt under övriga HDCAM kameror. En bra tanke innan man fnittrar som en skolflicka och börjar räkna pengar i plånboken är att PL primelinser kostar en slant de med.. ca som en lägenhet i innerstaden / st ;) Men de går ju hyra för ca 10-15.000:-/dag iallafall.

För att ta del av all info från Sony, klicka på länken

Sony PMW F3 Camera Test from Stargate Studios on Vimeo.