Vilken DSRL ska jag köpa?



Läste ett skönt inlägg som Philip Bloom gjort i sin blog, det bästa av allt är att han besvarar faktamässigt och sakligt en av de frågor jag får oftast från läsare, kollegor och random folk som lyckas få tag på mig ;)

Frågan är: Vilken kamera ska jag köpa?

Svaret från mig brukar vara, vad ska du göra med den och vilken budget har du?
Sen kommer då hela utlägget som oftast slutar i.. "typ 10-15.000 kr och jag ska bara filma lite, barn/vänner/semester/reklamsnutt åt polarn osv)

Generellt ger DSLR kameror en bra bild med det korta skärpedjupet som alla jagar med eld och lykta då det verkar vara den heliga grahlen enligt många.. Jag är dock lite tvärt om, jag kan tycka det är så sanslöst galet coolt med långt skärpedjup (se ex i Art of flight trailen.. helt magiskt)

DSLR kameror har många plus men betydligt fler minus:

- Minus
Kontroll över ljud
Antiskak
Ljusstyrka i linserna
Pris på linser
Videocodec (AVCHD i varierande bittrate beroende på kamera)
Aregonomi
Tungt att redigera (givet att du jämför med DV, P2, XDCAM eller liknande system)

+ Plus
Ofta bra bildkvalite för lite pengar
Formfaktor
Pris givet att vi bara räknar kamera annars är detta på minus

Jag älskar min lilla 550D och för dig som inte har koll så är det skitsamma ur filmsynpunkt vilken av 550D/600D/60D/7D som du använder för videofunktionen ÄR identisk. Ser du skillnad så är det användarens kunskap som skapar dessa. Sen finns det självklart andra fördelar, 600D/60D erbjuder vinklingsbar skärm vilket är mycket användbart medans 7D i princip är vattentät (inte pool-säker dock..)
Men det betyder inte att jag någonsin skulle välja min 550D eller någon DSLR för den delen över min XDCAM till ett riktigt projekt.

Tillbaka till Philip Blooms inlägg:

Han faställer snabbt samma sak som jag, inom DSLR segmentet så kan man snabbt räkna bort all utom Canon och Panasonic modellerna, så enkelt är det. Sen blir det lite svårare men relativt snabbt kan man sedan skala bort Panasonic om du inte har något specifikt som just dessa råkar vara kvalificerade för då Canon erbjuder samma sak fast lite mer i mina och även Philips ögon av allt jag kan utläsa.

För att läsa hela inlägget från Philips och en mer djupgående genomgång av samtliga modeller och demovideos så kan du läsa artikeln här

Vill du sen kitta din DSLR som en filmkamera så visst..
DSLR rig på NAB

Min åsikt är att det lär inte bli en krona billigare att kitta upp en DSLR än en "riktig" kamera men du kommer fortfarande att få dras med många av problemen. Sen får du byta linser så det kan vara ett problem om du inte filmar i studiomiljö och kan pausa inspelningen för byten.  Sen kanske inte minst relevant men.. fasta snabba (F1,8-F2.0) linser är snordyra..

XDCAM EX rig